Hey allemaal,

Bij ons op school starten we elke ochtend met een kring, een gezamelijk moment waar steeds iets anders aan bod (boek, nieuws, crea, vertel, natuur, …) komt. Maar omdat er al snel sleur in komt voor de leerlingen en voor mezelf, ga ik elke zomervakantie op zoek naar een ‘nieuwe’ kring. Zo wil ik dit jaar starten met een maandelijkse filosofeerkring, zodat ik op een leuke en doelgerichte manier aan volgende leerplandoelstellingen kan werken  (GO!):

1.1.4.2: Ik kan mijn eigen mening verwoorden in een kleine kring en mijn standpunt verduidelijken aan de hand van eigen voorbeelden.

1.1.4.4.: Ik kan de mening van anderen erkennen en erop reageren.

1.1.4.5: Ik kan vragen naar de mening van anderen.

1.1.4.6: Ik kan kritisch luisteren naar de mening van anderen en de kern eruit halen.

1.1.4.7: Ik kan een eigen mening formuleren en vergelijken met de mening van mijn gesprekspartners.

Enkele voorbeelden:

Een lelijke tekening:

Tijdens de knutsel- of tekenles hoor je wel eens iemand zeggen hoe lelijk een andere zijn tekening of werkje wel is, dat vind ik een goed aanknopingspunt om dit gesprek te beginnen.

Je legt een groot blad in het midden van de kring en geeft hen de opdracht om een lelijke tekening te maken. Eerst zijn ze vaak terughoudend, maar al snel durven ze wat op het papier te zetten. Ik moedig meestal iedereen wel mee aan, zodat toch elke leerling iets heeft getekend.

Daarna start je het gesprek rond de vraag: ‘wat is lelijk?’ , als leerkracht probeer je vooral moderator te zijn en weinig mee te praten. Je stelt in vraag wat de leerlingen zeggen en laat hen hierop reageren en zo groeit het gesprek vanzelf.

Op het einde van mijn kringgesprek was er een leerlingen die zei: ‘ gaan we het dan nu eindelijk eens over mooi hebben, want lelijk is zo negatief!‘ Altijd fijn, om zo een kring af te sluiten!

lelijk

Het perfecte huis:

Vorig jaar werkte ik met mijn klasje rond het project ‘hoe kunnen we zelf een huis bouwen?’. Daarbij hielden we ook een filosofeerkring rond ‘wat is er zeker nodig in het perfecte huis?’.

Ik had snel een huis getekend op een blad en gaf elke leerling een papiertje om één woord op te schrijven. We hingen alle papiertjes samen aan het huis en overliepen wat ze hadden geschreven en er konden eventueel vragen worden gesteld. Daarna gingen we proberen zeggen wat ons perfecte huis allemaal had, waarop anderen konden reageren.

Uiteindelijk kwamen we hier wel tot een compromis tussen de verschillende leerlingen.

Het perfecte huis

Vooruitblik volgend schooljaar:

De perfecte klas:

Aan het begin van het nieuwe schooljaar zou ik graag een filosofeergesprek hebben rond de perfecte klas, zodat iedereen weet wat we van elkaar verwachten. Zelf vind ik het wel belangrijk dat ik als leerkracht dit niet enkel opleg, maar dat de leerlingen hier zelf aan mee werken. Ik ben eens benieuwd tot welke belangrijke waarden we zullen komen deze keer!

Ik hou jullie op de hoogte.

Als jullie nog ideetjes hebben voor een filosofeerkring, mag je ze zeker hieronder posten!

 

Groetjes Sanne

Reacties

reacties

Leave A Comment