Hey allemaal,

Al sinds ik zelf op de lagere school zat bestaan er woordpakketten en worden leerlingen verplicht om deze in te oefenen, vaak via het meermaals overschrijven van de desbetreffende woordjes. Ik kan mij herinneren dat ik dat toen al heel saai vond en ook de afgelopen jaren in mijn klas hoorde ik hier zowel van ouders als leerlingen klachten over. In de loop van de jaren probeerde ik wel eens een andere manier uit: kruiswoordraadsels, woordzoekers, de herhalingoefeningen van de handleiding, … Maar ik had altijd het gevoel dat ik mijn doel voorbij ging…

Toen ik op de hogeschool leerde over ‘Universal Design For Learning’ was ik dan ook meteen verkocht. Zeker de moeite om volgende website eens van dichterbij te bekijken: http://siho.pxl.be/udl . Hieronder zie je de negen principes waarop dit idee zich heeft gebaseerd:

_8670882_orig

Na een korte ondervraging van mijn klas wouden zij vooral meer mogelijkheden om de woorden in te oefenen (R3). Daarmee ben ik dus aan de slag gegaan en kwam ik tot een nieuw systeem met aapjes. In hun huiswerkcontract leg ik op hoeveel aapjes ze ‘moeten’ oefenen, meer mag hier dus altijd. En aan de hand van een lijst kunnen zij dan zelf opdrachten kiezen die bij hun manier van leren past.

De reacties van ouders en leerlingen waren heel positief en dit schooljaar zal ik deze manier van werken opnieuw gebruiken.

Opmerkingen zijn altijd welkom en ik ben ook altijd benieuwd naar nieuwe opdrachtjes!

Hopelijk zijn jullie hier iets mee!

Groetjes Sanne

Vaak gestelde vragen

Oefenen we niet te veel op het woordpakket en minder op de regel?

Ik snap de bezorgdheid dat sommige leerlingen bij woordpakketten alleen deze woorden zullen kennen en minder bezig zijn met de spellingsregel. Eerst en vooral onthoud ik zelf ook sommige woorden doordat ik het woordbeeld ooit ergens leerde of zag en onthouden heb. Voor een deel is dat dus wel positief. Zelf kies ik er wel voor bij de dictees om ook enkele woorden de nemen die niet in het woordpakket zitten, maar wel de regel volgen. Zo kan je deze soort leerlingen opmerken en meer op de regel gaan werken met hen. Je kan natuurlijk ook samen met je leerlingen het woordpakket uitbreiden door samen op zoek te gaan naar woorden die ook volgens de regel gaan, maar niet in het woordpakket voorkomen. Zo gaan zij ook verder denken dan het woordpakket alleen.

Is dit materiaal ook bruikbaar in een werkwinkel?

Volgens mij is dit materiaal perfect bruikbaar in een werkwinkel of een ik ben klaar hoekje. Al zal je dan misschien wel een kleine aanpassingen moeten doen zodat het vlot verloopt.

Waarom geef je iedereen hetzelfde aantal aapjes?

Ik geef iedereen drie aapjes als opdracht, omdat ik dat de basis vind. In mijn klas waren er kinderen die veel meer oefenden en anderen dan weer net genoeg. De kinderen die het moeilijker hebben met schrijven of spelling haalden perfect deze aapjes, omdat ze zelf of mits wat ondersteuning oefenden op een voor hen haalbare manier. Maar je kan perfect een verschillend aantal aapjes opleggen.

Enkele andere mogelijke opdrachten:

  • Rangschik de woorden alfabetisch.
  • Schrijf een brief met drie pakketwoorden in.
  • Maak een woordwolk.
  • Maak een collage.

Reacties

reacties

Comments are closed.